-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47676 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

آيا در قرآن دربارة برآوردن خواستهاي مشروع همسر و احترام به وي و پاسخ به نيازهاي غريزي طرفين شاهدي وجود دارد؟

خداوند متعال انسانها را به گونهاي آفريده كه بدون همسر، ناقص است، انسان هر چه از نظر علم و ايمان و فضايل اخلاقي رشد كند، تا همسر اختيار نكند، به كمال مطلوب نميرسد. و جنس مذكر و مؤنث از نظر روحي و جسمي به يكديگر نيازمندند و اين قانون نظام آفرينش است كه بر تمام هستي حاكم ميباشد.

قرآن كريم زن و مرد را لباس همديگر ميداند; هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ;(بقره،187) زنان لباس شما مردانند و شما مردان لباس زنها هستيد. يعني زن و مرد مكمل، متمم، حافظ آبروي يكديگرند و هر كدام به ديگري نيازمندند و همان طور كه لباس انسان را از گرما و سرما حفظ ميكند، همسر نيز انسان را از پريشاني، بيهودگي، بي پناهي، بي هدفي و تنهايي نجات ميدهد.

قرآن كريم در جايي ديگر درباره نياز طرفين (زن ومرد) به يكديگر ميفرمايد: وَ مِنْ ءَايَـَتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَ َجًا لِّتَسْكُنُوَّاْ إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذَ َلِكَ لاَ ?َيَـَتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ;(روم،21) از آيات و نشانههاي ]حكيمانه[ خداوند اين است كه براي شما از جنس خودتان همسراني قرار داد، تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميان شما مهر و محبت و رحمت قرار داد. به تحقيق، در اين كار خداوند، دلايل حكيمانهاي است براي انديشمندان و متفكران.

در آيهاي ديگر ميفرمايد: ...وَلاَتَقْرَبُوهُنَّ حَتَّيَ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ...;(بقره،222) هنگام عادت ماهانه از ـ آميزش با ـ زنان كنارهگيري كنيد و به آنان نزديك نشويد تا پاك شوند پس چون پاك شدند از همان جا كه خداوند به شما فرمان داده است با آنان آميزش كنيد. و آيه بعد از اين (بقره، 224) نيز توصيهاش مشابه دارد.

و نيز در آيه ديگر ميفرمايد: وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَـَفِظُونَ # إِلآعَلَيََّ أَزْوَ َجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَـَنُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ;(مؤمنون،5و6) و كساني كه پاك دامنند مگر در مورد همسرانشان يا كنيزاني كه به دست آوردهاند كه در اين صورت بر آنان نكوهشي نيست.

بنابراين، بر اساس آيات مذكور زن و مرد وقتي كه همسر همديگر قرار گرفتند بايدبه خواستههاي مشروع همديگر احترام گذاشته و به نيازهاي غريزي و طبيعي همدگير پاسخ پسنديده دهند.(ر.ك: جوانان و انتخاب همسر، علي اكبر مظاهري، ص 13ـ17، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي قم; آيين همسرداري، آيت اللّه اميني، نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.